Genomineerden DBE-AI-Challenge bekend

Genomineerden DBE-AI-Challenge bekend

Publicaties

Dit jaar staat de DBE-docentendag in het teken van AI. In het verlengde ervan is een AI-challenge georganiseerd. De uitdaging: maak een lesopdracht waarbij het gebruik van AI niet verboden, maar juist de bedoeling is. Tijdens de docentendag wordt de winnaar gekozen. Een commissie met vertegenwoordigers uit beroepspraktijk en onderwijs heeft alvast een voorselectie gemaakt.

   

Variatie

In totaal werden 10 voorbeelden ingezonden. Geen enorm aantal, maar de inzendingen zijn wel heel gevarieerd, zowel qua inhoud, als qua opzet.

Zo zijn er opdrachten die inzetbaar zijn in (bijna) alle studies in het domein en opdrachten die vooral geschikt zijn voor één bepaalde studie of uitstroomrichting.

Voor wat betreft de opzet valt op dat toepassing van AI bij een deel van de inzendingen de kern van de lesopdracht vormt, terwijl dit bij andere opdrachten vooral een slimme manier is om ruimte te maken voor meer creativiteit of interactie.

Verder zit er variatie in welke vaardigheden benodigd zijn. De meeste lesopdrachten zijn gebaseerd op gangbare LLM’s of image generators en vragen vooral prompt-vaardigheden. Andere opdrachten zijn technisch complexer en vragen ook enige programmeer-vaardigheden.

   

Selectie

Tijdens de docentendag op 13 november 2025 wordt de winnaar gekozen, door docenten én door een AI. Zij doen dat op basis van een selectie van de inzendingen. Voor het maken van die selectie zijn vertegenwoordigers uit de beroepspraktijk en het onderwijs gevraagd:

  • Annemiek van der Mark | Hogeschool van Amsterdam, docent/teamleider - Met portefeuille AI
  • Donny Hoogendorp | De Nijs Bouw & Ontwikkeling, Applicatie Ontwikkelaar – Afdeling Innovatie
  • Jilles Hersman | De Haagse Hogeschool, student - Momenteel bezig met een BIM-stage

Hun verschillende achtergronden zorgden tijdens het selectieproces voor een breed perspectief op de inzendingen. Uiteindelijk zijn zij tot de volgende selectie gekomen:

NB De inzendingen staan op alfabetische volgorde. 

  • Bruggenanalyse met AI als copiloot
    Peter van Stroet, Hogeschool Windesheim
    Modellen bouwen met AI (ChatGPT, Co-pilot of andere) en Python, om te ontdekken welk verkeer bruggen bovenmatig belast en hoe dit de resterende levensduur beïnvloedt.

  • Fictief ontwerp voor bouwkundige uitwerking
    Petra Diesfeldt, Hogeschool Inholland
    Gebruik van een AI-image generator (Bing) voor het maken van een fictief ontwerp, dat moet worden omgezet naar een bouwkundige uitwerking.

  • Stakeholder interaction
    Poorya Eghtesadi, Zuyd Hogeschool
    Exploration of a real-life urban development challenge, using AI agents that represent stakeholders from government, industry, academia, society, and the environment.

  • Voorspelling ruimtetype op basis van BIM-ruimtekenmerken
    Ekko Nap & Cas van der Krogt, De Haagse Hogeschool
    Ontwikkeling van een workflow die ruimtetypen in Revit BIM-modellen benoemt, met behulp van een LLM (Langflow) en Dynamo.

   

Bron van inspiratie

Het is nog even spannend wie de winnaar wordt. Maar de challenge heeft sowieso een mooie set domeinspecifieke voorbeelden opgeleverd. Daarvoor dank aan alle deelnemers!

Iedereen is van harte uitgenodigd om uit deze voorbeelden inspiratie te halen. Dat kan tijdens de docentendag, maar ook daarna: op deze website worden binnenkort beschrijvingen van alle ingezonden lesopdrachten gepubliceerd.

Nog niet aangemeld voor de docentendag? Doe dit dan nog snel middels een mail aan ellenwillemse@builtenvironment.nl. Je kunt eventueel ook op de dag zelf aanmelden, reken dan wel op wat extra tijd bij het binnenkomen.