De focus van de DBE-docentendag 2025 ligt op AI. Maar in het middagprogramma kun je desgewenst ook even op iets anders focussen. Je hoeft je niet van te voren op te geven voor deze sessies.
De sessies
- Workshop introductie AI voor BE (1,5 uur) | Richard de Nier - HvA | Lokaal 9
- Reflectie op AI in het BE-onderwijs (1,5 uur) | o.l.v. Ramon Vlaar - InHolland | Lokaal 11
- Samenwerking bij minoren (1,5 uur) | o.l.v. Annemiek Delissen - HAN | Lokaal 12
- AI-toepassingen uit de praktijk verantwoord toepassen in het onderwijs (45 min) | Erik Schot - Intergarant | Lokaal 8
- Bouwen aan een nieuw leermiddel Renovatie & Transformatie (45 min) | Hogeschool Rotterdam, Noordhoff en anderen | Lokaal 10
- Toegankelijkheid is geen technische bijzaak, maar een mensenrecht (45 min) | Gelly Sehat, Ministerie van VRO | Lokaal 8
- Een nieuwe reader voor Geotechniek | Aart Westerduin en Klaas Siderius, NHL Stenden (45 min) | Lokaal 10
Hieronder vind je korte beschrijvingen van de sessies.
NB Na afloop van de parallelle sessies is de verkiezing van de beste DBE-AI-lesopdracht, die start om 15.45 uur. Er is dus geen pauze na de tweede sessie van 45 minuten! Als je een sessie van anderhalf uur kiest, is er geen pauze tussendoor, maar heb je aan het einde van de sessie ruimte voor pauze.
Sessies van anderhalf uur | 14.00-15.30 uur
- Workshop introductie AI voor het BE-onderwijs
Van CAD naar AI. In anderhalf uur wegwijs worden in AI-ontwikkelingen specifiek in het BE-onderwijs? Dan is deze sessie helemaal iets voor jou! Van ontwerpen tot creativiteit, in deze workshop krijg je een beeld van allerlei mogelijke toepassingen. Richard deed deze workshop al eerder voor zijn collega's bij de HvA en die waren heel enthousiast.
Je eigen laptop mee is geen vereiste tijdens de workshop. Het is wél leuk om er één bij je te hebben, want dan kun je meteen zelf dingen uitproberen.
- Reflectie op AI in het BE-onderwijs
Ben jij al een (redelijk) ervaren AI-gebruiker? Kom dan naar deze sessie! Je gaat met collega's in gesprek over de uitdagingen en uitgangspunten/aandachtpunten voor de toekomst. Daarbij staan 3 thema's centraal:
- Leeruitkomsten - mogelijkheden voor maatwerk, motivatie van studenten, aansluiting bij beroepspraktijk;
- Didactische vormen - flexibele (asynchrone) lesvormen, blended learning, veranderende rol docenten;
- Toetsing - nakijkdruk, feedbackloops, complexere vaardigheden, menselijke maat.
Output van deze sessie vormt input voor het domein voor verdere samenwerking op het gebied van AI.
- Samenwerking bij minoren
Het startpunt voor deze sessie is de inventarisatie die is gedaan bij civiele techniek. De sessie is echter ook bedoeld voor docenten van andere opleidingen: sowieso is een deel van de minoren niet specifiek voor civiele techniek, en bovendien is het meer algemene gesprek over kansen en bedreigingen voor alle opleidingen relevant.
Punten van gesprek:
- Geografische status van minoren
- Samenwerking: Wat zijn lastige aspecten? Waar zien we mogelijkheden?
- (regionale?) Subgroepen om verder door te pakken
Sessies van 45 minuten | Ronde 1 | 14.00-14.45 uur
- AI-toepassingen uit de praktijk verantwoord toepassen in het onderwijs
AI is geen magie. Het zijn technieken die uitlegbaar en toepasbaar moeten zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk. In deze workshop kijken we door de bril van de docent: hoe zet je AI verantwoord in, hoe bespreek je dit met studenten en hoe geef je het een plek in je eigen lesprogramma.
- STRUCK: leer hoe je studenten kunt laten werken met AI binnen de vigerende planologische regelgeving. Zo ervaren zij dat innovatie niet losstaat van wettelijke en ethische kaders.
- GeoReality: ontdek hoe scan technologie en 3D modellen inzicht geven in de gebouwde omgeving. Je ziet hoe je deze voorbeelden kunt gebruiken om studenten praktisch te laten oefenen met data en visualisaties.
- Future Insight: ervaar hoe structuur en platforms met BIM en IFC docenten en studenten helpen om AI niet los te zien maar te begrijpen als onderdeel van een samenhangend geheel in de bouwketen.
Deze sessie geeft jou als docent handvatten om AI verantwoord en concreet in te zetten in het onderwijs. Je leert hoe je complexe toepassingen uitlegbaar maakt voor studenten, hoe je cases kunt vertalen naar opdrachten en hoe je AI kunt verweven in je bestaande curriculum. Waar andere sessies vooral de mogelijkheden van AI laten zien, richt deze workshop zich op de vraag: hoe maak je het relevant, verantwoord en begrijpelijk voor jouw studenten.
- Bouwen aan een nieuw leermiddel Renovatie & Transformatie
De bestaande stad is onze grootste bouwplaats van de toekomst. Woningen, scholen, bruggen, viaducten en kades: overal liggen kansen om te vernieuwen, te verduurzamen en aan te passen aan een veranderend klimaat en een groeiende samenleving. Maar hoe leiden we de nieuwe generatie bouwers, ontwerpers en beheerders op om die opgave écht aan te kunnen?
Tijdens deze interactieve workshop werken we samen aan de ontwikkeling van een nieuw leermiddel over renovatie en transformatie — een gezamenlijke verkenning van de Hogeschool Rotterdam, Instituut voor de Gebouwde Omgeving, KOB-BOB, Bouwend Nederland en uitgever Noordhoff.
Het leermiddel krijgt vorm als een combinatie van een boekenreeks en een digitale leeromgeving, waarin techniek, duurzaamheid en sociale impact samenkomen. In de workshop gaan docenten, studenten en professionals met elkaar in gesprek over de inhoud, opzet en mogelijkheden. Welke thema’s moeten centraal staan? Hoe verbinden we gebouw en infrastructuur, verleden en toekomst, techniek en mens? En wat hebben we nodig om dit leermiddel tot een inspirerend en breed inzetbaar onderwijsmiddel te maken.
Doe mee, denk mee en bouw samen met ons aan de toekomst van het onderwijs in renovatie, transformatie en civiele vernieuwing!
Sessies van 45 minuten | Ronde 2 | 15.00-15.45 uur
- Toegankelijkheid: geen technische bijzaak, maar een mensenrecht!
Wat als toegankelijkheid niet iets is wat moet, maar iets wat goed ontwerp definieert?
In deze workshop verleggen we de focus van regels naar rechtvaardigheid: ontwerpen voor iedereen als vanzelfsprekend uitgangspunt.
Een inspiratiesessie voor docenten die hun studenten niet alleen willen leren bouwen, maar ook willen leren zien, begrijpen en meedenken met de mens achter het ontwerp.
- Een nieuwe reader voor geotechniek
Meer informatie volgt zsm.