Middagprogramma docentendag bekend

Middagprogramma docentendag bekend

Publicaties

Afbeelding: www.blender.org

  

Er staat weer van alles op het programma tijdens de werksessies op de DBE-docentendag. Ga jij in gesprek over sociale en maatschappelijke uitdagingen in de built environment? Wil je kennis maken met open source BIM applicaties Bonsai en Blender? Of liever The Line in 3D verkennen? Het kan allemaal tijdens het middagprogramma van de DBE-docentendag bij BUAS. Hieronder vind je eerst een overzicht van alle werksessies, daarna vind je per workshop een korte beschrijving. Op de dag zelf kun je kiezen welke 2 sessies je gaat doen.

  

13.30-14.45 uur – Werksessies ronde 1:

  • De toekomst van de Built Environment (Daniel Baldé, HvA en Christan Buurstee, HU)
  • Digitalisering in het domein Built Environment (Werkgroep Digitalisering)
  • Exploring The Line (in het XR-stage van BUAS) (Menno de Jonge)
  • Sociale en Maatschappelijke uitdagingen (David ter Avest, HR)

15.00-16.15 uur – Werksessies ronde 2:

  • Open Source BIM: Blender en Bonsai (Stephan van Berkel, De Haagse) – fijn als je je eigen laptop meeneemt
  • Exploring The Line - in het XR-stage van BUAS (Menno de Jonge)
  • Omgaan met generaties Z en alfa (MODOC)
  • Parametrisch ontwerpen (Ekko Nap, De Haagse) – fijn als je je eigen laptop meeneemt

  

De toekomst van de Built Environment - Hoe toekomstbestendig is Built Environment?

Welke kennis en vaardigheden hebben wij en onze studenten nodig om de gebouwde omgeving duurzaam te kunnen ontwikkelen? In deze workshop gaan we samen nadenken over duurzame ontwikkeling aan de hand van de vijf lagen van de lagenbenadering. Voor welke rollen binnen BE leiden we nu en in de toekomst op? Horen multidisciplinair werken en duurzame ontwikkeling bij elkaar? Wat verwachten we van de rol van AI binnen de ontwikkelingen binnen BE? Meld je aan voor deze workshop en bouw mee aan een toekomstbestendige (opleiding) BE.

   

Digitalisering in het domein Built Environment

Er gebeurt heel veel op het gebied van digitalisering. Deze sessie is erop gericht om duidelijk te krijgen waar we binnen DBE gezamenlijk actie op zouden kunnen en willen nemen. We gaan in op de volgende vragen:

  • Waar zouden acties op moeten worden gericht? Kennisuitwisseling? Visievorming? Gezamenlijke aankoop software? Anders?
  • En op welk vlak? Vakinhoudelijke software? Algemene software? Specifieke software voor onderwijs? Anders?
  • Wat zouden gewenste acties voor 2025 zijn?

De uitkomsten worden meegenomen in het plannen van DBE-activiteiten in 2025.

    

Exploring The Line

Neem een kijkje in de 3D-versie van The Line bij het XR-stage van BUAS. En ga in gesprek over de meer en minder mooie kanten van het project. In het ochtendprogramma vertelt Menno de Jonge al het een en ander over dit megaproject. Tijdens deze sessie is er volop ruimte om met Menno in gesprek te gaan over de ambities en uitdagingen. Dan kan het gaan om technische uitdagingen, maar ook over uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid. Of over mensenrechten. Genoeg om over te praten!

    

Sociale en Maatschappelijke uitdagingen - De sociale opdracht van de gebouwde omgeving

Sociaal-maatschappelijke kwesties als bestaansonzekerheid, gezondheidsverschillen, woningnood en toegankelijkheid vragen in toenemende mate om passend ruimtelijk beleid.  Meer dan ooit wordt hoopvol gekeken naar de gebouwde omgeving als probleemoplosser, mits we echt ruimte geven aan behoeften, wensen en ervaringen van bewoners. Voor hogescholen ligt er een belangrijke taak hierop in te spelen én om actief aan sociaal-maatschappelijke kwesties te werken.

In deze werksessie ga je aan de hand van de praktijkvoorbeelden uit Rotterdam aan de slag met jouw eigen rol en bijdrage.

    

Open BIM introductiesessie: Blender en Bonsai  

De afhankelijkheid van dure commerciële BIM-software blijft groeien, evenals de invloed van grote softwarebedrijven zoals Autodesk. Verschillende architecten- en ingenieursbureaus hebben al vastgesteld dat deze afhankelijkheid hen zal dwingen op zoek te gaan naar alternatieven. 

Blender en de BIM-plug-in Bonsai bieden een toekomstbestendig, open-source alternatief. Blender is inmiddels uitgegroeid tot een veelzijdige softwarebasis met talloze toepassingen, zoals animaties, GIS, rendering en meer. Het unieke voordeel van Bonsai is de mogelijkheid om direct naar het IFC-formaat te schrijven, zonder dat er een export- of vertaalstap nodig is. Bonsai is de enige software die dit rechtstreeks kan doen.

Tijdens deze sessie maakt u kennis met Blender en Bonsai en onderzoeken we samen hoe we vanuit het hbo en het werkveld een gedeeld onderwijsprogramma kunnen ontwikkelen. Zo bieden we studenten een alternatief naast de gesloten, commerciële software.

Meld u aan en ontdek een open aanpak in BIM.

(tekst opgesteld m.b.v. AI)

   

Omgaan met GenZ en Alpha

In deze sessie zullen de dames van MODOC eerst kort ingaan op het lerend vermogen vanuit het perspectief van generaties. Daarbij werken zij met stellingen die zijn gericht zijn op het onderwijs en geven zij ruimte voor een verder gesprek over hoe het onderwijs kan aanlsuiten op een generatie die opgroeit met technologie. De sessie is ingestoken vanuit generaties, maar wees gerust: er zijn geen harde grenzen tussen generaties en het wordt absoluut geen hokjes denken!

    

Parametrisch ontwerpen

Parametrisch ontwerpen is het expliciet verbinden van uitgangspunten van een ontwerpopgave aan de uitwerking van die opgave, in een systeem dat blijft functioneren als een uitgangspunt wijzigt. Vrij naar Woodbury (2010): waar het creatieve proces traditioneel bestaat uit toevoegen en wegnemen, verlegt parametrisch ontwerpen de benodigde acties naar een proces van toevoegen, verbinden, wegnemen en herstellen. Beheersing van het ontwerpgereedschap, altijd al nodig voor het kunnen communiceren over een ontwerp, neemt door de voorwaarde om expliciete verbanden op systematische wijze vast te leggen een meer prominente rol in bij het ontwerpproces dan bij ontwerpmethodieken waar die verbanden impliciet blijven, in het hoofd van de ontwerper. Dat heeft zowel het voordeel als het nadeel dat een ontwerpproces zich buiten het hoofd van de ontwerper kan gaan afspelen.

Leeruitkomsten:

De deelnemers aan deze workshop kunnen na afloop aan collega's of studenten uitleggen ( voor de fijnproevers, we mikken dus op Bloom niveau 2 ) aan de hand van zelf ervaren en thuis reproduceerbare voorbeelden:

  • Wat is parametrisch ontwerpen?
  • Hoe verandert deze ontwerpmethodiek de praktijk?
  • Hoe verbindt deze ontwerpmethodiek de 9 BE competenties?

Leeractiviteiten:

We bespreken een beetje theorie, zodat we gericht de leerdoelen kunnen ervaren met de aangeboden leermiddelen. Daarna gaan we aan de slag met een online parametrisch platform. Als je geen laptop of smartphone met internetverbinding hebt meegenomen dan is meekijken natuurlijk ook een optie. Daarna bediscussiëren we wat dit betekent voor het aantonen van competenties en complexiteit in ons onderwijs.